Képméret arányok A DVD video stream 720x480-as képmérettel rendelkezik. De 720/480 = 1 .5 , amely egy lehetetlen képméret arány egy filmnek. És mi van a teljes képernyovel, a széles-vászonnal, anamorph képpel, stb. Sok ember nincs tisztában ezekkel a dolgokkal és nem biztos abban, hogy hogyan kell átméretezni. Ez a cikk megpróbál választ adni ezek közül néhány rejtélyre. DAR – azaz, hogyan nézzen ki egy DVD megfeleloen Minden MPEG-2 video stream-nek megvan a saját DAR (Képernyo méretarány) jele. Ez a jel mondja meg a lejátszónak, hogy milyen fajta képernyore kódolták el az adott streamer . Négy érték van: 1 :1 , 4:3, 16:9 és 2.11:1. Az elso és az utolsó nem valami lényeges, mivel nincs olyan tévé, amelyik ilyen méretaránnyal rendelkezne. A 16 :9-es DAR-ral rendelkezo videókat 16:9-es TV-kre tervezték, de ez nem azt jelenti, hogy nem játszhatóak le 4:3-as TVn . Ugyanez vonatkozik a 4 :3-as DAR-ra is. Most nézzünk meg egy példát: Austin Powers : Szõr Austin Powers . Mivel ez egy NTSC lemez a video stream felbontása 720x480( a PAL lemezeknek 720x576. Minden magyarázat ebben a cikkben felhasználható ezekre a streamekre , is, de az átméretezésnél a függoleges méret 576 legyen). Ezen a lemezen a filmnek két változata is megtalálható: a szélesvásznú valamint a sima. A sima (a lemezen fullscreennek (teljes képernyosnek) hívott az általános 4 :3 TV-re van, ahol a kép betölti az egész képernyot, míg a szélesvászon ebben az esetben 16:9-et jelent. A szélesvásznú kifejezést nem ajánlatos használni ebben az értelemben, mivel 2 fajta szélesvászon típus is van: letterbox-szélesvászon és anamorphic szélesvászon , mind a kettot megmagyarázza a cikk kicsit lentebb. A rippelés után töltsd be a szélesvásznú VOBokat a DVD2AVIba és egy hasonló képet fogsz kapni:
Ez egy kicsit furcsán néz ki, nem igaz? Valóban, hiszen ez egy 720x480-as felbontás, aminek a képaránya 1 :1 .5, holott a filmnek eredetileg 1:1.85-ös a képaránya. Ha megnyomod az F5-öt, a statisztika ablak megmondja neked, hogy ez egy 16 :9-es stream . Amikor megnézed a filmet egy szoftveres DVD lejátszóban a következohöz hasonló képet fogsz kapni:
Ez már jobban néz ki, nem igaz? Az emberek többé nincsenek összenyomva, nem vékonyak, és úgy néznek ki, mint ahogy nagyképernyon kinéztek. Mi történt? A stúdió egy anamorf szélesvásznú átalakítást végzett. A filmet levették a kameráról(ahogy a bal oldalon látszik), majd vízsztintesen összenyomták, hogy ráférjen a dvd felbontására (elso kép). Ezután beállítoták 16 :9-re a képarány (DAR) jelet, amely megmondja a lejátszónak, hogy újra nyújtsa szét a képet. Matematikailag ez a következoképpen néz ki: Van egy 720x480-as MPEG-2 streamünk . Ha megszorzod a függoleges felbontást a képaránnyal ( 480*16/9=853==~850), amely megadja a vízszintes felbontását a megfeleloen széthúzott filmek. Tehát a 720x480-as stream vízszintesen 850x480-ra lesz széthúzva lejátszás közben. Ez teszi lehetové, hogy a DVD teljes függoleges felbontását használjuk, amely maximális minoséget nyújt. Amikor Pc formátumba kódolunk( pl DivX ), eloször szét kell húzni a képet, aztán lehet átméretezni az általunk kívánt felbontásba (ez megfelelne egy 1:1-es DARral rendelkezo filmnek). Az asztali lejátszók VCD vagy SVCD formátuma esetén más a helyzet, hiszen ezeknek nincs DAR jelzésük (4 :3 vagy 16:9, ahol az utóbbi nem mindegyik ismert lejátszón fog muködni). Akkor lássuk mit kell tenni. Az elso lépés, hogy megtudjuk a megfelelo képarányát a DVD felbontásnak. Hogy ezt megtehessük a képnek a következoképpen kell kinéznie:
Hasonlítsd ezt össze az elso, valamint a második képpel. Láthatod, hogy ugyanaz a felbontása mint az elsonek, de ugyanolyan(jó) képaránya van mint a másodiknak. Ez a folyamat, amikor veszünk egy képkockát és DVD felbontásba teszük , megtartva a megfelelo képarányt az úgy nevezett letterboxing . Amint az látszik kevesebbet használunk a rendelkezésre álló függoleges felbontásból. Ez ideális a 4:3-as TVkre , mivel a kép megjelenítheto úgy ahogy van, ellenben, 16:9-es DVD esetében a lejátszónak eloször ezt a letterboxing átalakítást kell végrehajtania(amely magában foglal egy csekély ámde nem feltuno minoségromlást). Ha nem megfeleloen állítottad be a DVD lejátszódat (4:3 TV= állítsd a TV formátumot 4:3, vagy 4:3 letterboxedra , 16:9 TV: állítsd a formátumot 16:9-re), akkor nem lesz letterboxolás és a kapott kép olyan lesz mint az elso képen. Amit fontos itt megjegyezni az az , hogy a lejátszó letterboxolást végez a 16 :9-es lemezen, ha 4:3-as TVn nézed. Mikor ilyen streamet kódolunk VCD vagy SVCD-be , ez a folyamatot szintén meg kell tenni. Sajnos az egyetlen kódoló amely támogatja a DAR megválasztását, az a TMPG (válaszd ki a forrás képarányát a haladó beállításokban( advanced settings ) és a video arrange mode-ot teljes képernyore, a képarány megtartása mellett). Amikor nem TMPG-t használasz más módszerrel kell megoldani a megfelelo letterboxolást . Egy megoldás lehet a VirtualDub , ahol kisebb felbontásra méretezel át, mint a cél felbontása, és ezek után fekete sávokat adsz hozzá. ( ennélfogva az átméretezési paraméterek a CCE guideban kissé furcsának tunhetnek elsore). Vannak DVDk , amelyeknek 4 :3-as a DARja , de mégis szélesvásznú képet tartalmaznak. Valójában ezek letterboxed szélesvásznak . Ezeket a DVDket az elobb elmagyarázott mód szerint készítették. Amikor ezeket a DVDket 16:9-es TV-n nézed a képet vízszintesen és függolegesen is szét kell húzni, amíg egy anamorphic szélesvásznú képnél csak vízszintesen kell széthúzni , amely ezáltal nagyobb függoleges munkateret ad, ezáltal jobb minoségu képet is. A DVD korszak kezdetén a letterbox szélesvásznú átalakítások nagyon népszeruek voltak , különösen az Amerikai stúdiókban, amíg Európában a 16:9-es TVk népszerubbek, és ezért ez volt a szabvány a kezdetektol. Szerencsére most már a DVDk 16 :9-ek , és csak néhány makacs rendezo és pár szegény stúdió utasítja el a 16:9 átalakítást. Azt már talán tudhatod, hogy a VCDnek és az SVCDnek a felbontása nem 4 :3 annak ellenére, hogy a DARjuk 4:3. De az SVCD 480x480 és ha végzel egy kis számítást a fenti szabály szerint(480*4/3=680), akkor a kimeneti felbontás 640x480, amely megfelel a 4:3nak. A video vízszintesen összenyomva tárolódik a lemezen, és lejátszás alatt terül csak szét. Tehát ha egy teljes képkockát kiszedsz az (S) VCD-rol , akkor nem lesz megfelelo a képarányam tehát ugyanaz a helyzet mint a DVDvel . Fontos dolog fejben tartani azt, hogy a Windows Média Lejátszó általában nem tud a DAR-ról (ez függ attól, hogy milyen MPEG-2 szuru van installálva), ezért elofordulhat, hogy az SVCD MPG-t 480x480-ban játsza le, és összenyomottnak tunik. De aggodalomra nincs ok. A SVCD lejátszók rendesen ki fogják nyújtani és megfelelo képarányt fognak biztosítani. Pan & Scan átalakítások Vessünk egy pillantást a video történelmének egy szomorú epizódjára: mivel sok TV manapság még mindig a 4 :3 formátumot használja, sok filmet pan&scan másolatokban adnak ki, más szóval: Betöltik a teljes képet. 16:9-es TV tulajdonosok gyulölik a 4:3-as filmeket teljes szívükbol, és remélem miután ezt elolvasod soha többé nem veszel ilyen silány átalakításokat, mert ezek teszik tönkre a videozást . Szerencsére a DVD korban ezek egyre rikábban fordulnak elo, annak köszönhetoen, hogy a DVD egyre közkedveltebb lesz és kölcsönözni is lehet már. Nézzük meg mégegyszer a forrásunkat.
A pan&scan átalakításnál az történik, hogy a forrás képkockának( amelynek 1:1.33 vagy 4:3 képaránya van) egy részét levágják. Ezt a piros négyzet szimbolizálja a képen. Az „ablak” nem fixált de rugalmas. Tehát amikor a színész átmegy a jobb oldalra az ablak követni tudja ot egy bizonyos fokig. Ez a pan ( horpasztás ) része a pan&scannek . Bizonyos esetekben az ablak rá is közelíthet a framere , ez a scan . Amint az látható a képekbol a pan&scan átalakítások rengeteg részét elveszik a képnek és elrontják a rendezo elképzelését arról, hogy nézzen ki a film.
|