2017. March 25.
dvdX Forum
     
Főmenü arrow Program leírások arrow DVD alapok arrow Mi a DTS ?








Szavazás
Miből szeretnél többet a honlapon?
 
Mi a DTS ? Nyomtatás Email
Olvasóink értékelése: / 51
ElégtelenKitűnő 
Írta dvdX   
2006. June 02.

Mi a DTS ?

A dts technológia mára nemcsak a filmszínházakban élvezhető, hanem az otthoni rendszereknél is elérhetővé vált. A hardware-gyártó cégek napjainkban már kivétel nélkül ellátják a magasabb minőségű készülékeiket dts dekóderrel. A dts technológia az egyetlen, amely a DVD-n és LD-n kívül biztosítja a forradalmian új, térhatású hangzás megjelenését a CD lemezeken is.

A szakértők és a zenerajongók is egyetértenek abban, hogy a dts hang minősége több mint meggyőző. Ennek eredménye az, hogy egyre inkább természetessé válik a zenei anyagok többcsatornás, újrakevert változatainak újrakiadása, illetve az eleve többcsatornás hangzásra komponált új albumok megjelenése (Az alábbiakban csak az otthoni felhasználásra kifejlesztett dts rendszerekkel foglalkozunk.)

A dts CD-ken található hangformátumot egyszerre fejlesztették ki a LaserDisc-en találhatóval, mivel mindkettő PCM 44.1 kHz / 16 bit-es digitális szabványt használ. Felmerült, hogy miként lehetne ebbe a kétcsatornás jelfolyamba 5.1 csatornás hangot kódolni. Ekkor fejlesztettek ki egy új kódoló eljárást, melyet "Coherent Acoustic" néven ismerünk, amely lehetővé tette, hogy a dts hang megjelenhessen LaserDisc-en, CD-n, majd később DVD-n is.

A dts kódolású CD (és LD) lemezen az adatátviteli sebesség 1,411 Mbit / secundum, míg a tömörítési arány 16-bites jel esetén 2,9:1-hez, 24-bites jel esetén 4,3:1-hez. A DVD-Video lemezeken az adatátviteli sebesség, köszönhetően a magasabb (48 kHz) mintavételezési frekvenciának, akár 1.509 Mbit / secundum is lehet, jellemzően azonban, főleg a "helyhiány" miatt, ez az érték általában 754 kbit / secundum. Gyakran feltételezik, hogy a dts rendszer perceptuális (ún. "lossy") kódolású, azaz veszteséges tömörítési rendszer, pedig ez nem pontos. Egyrészt a perceptuális kódolásnak pontosan meghatározott definíciói vannak, másrészt viszont, ha ettől egy kicsit elvonatkoztatunk, akkor minden audio kódolást perceptuálisnak kell tekintenünk. ( A Linear PCM például redukálja a valódi hangokat egy korlátozott bithatárig, és a mintavételezési arány megállapítását csak az emberi fül számára még elméletben hallható hangok rögzítéséig tolja ki.) De van még számos, igen hatékony módszere a hangtömörítésnek. Két olyan kategóriája van az adatoknak, amelyek szóba jöhetnek azok méretének csökkentésekor.

Először is a felesleges adatok, amelyek veszteség nélkül kiiktathatóak. Képzeljük el például a "0057" adatsort: az "57" kisebb helyen elfér és megtartja az eredeti információt. A számítástechnikában használatos ZIP tömörítés jó példa erre a rendszerre.

A másik kategória - amely a legtöbb hangtömörítési módszer alapja - az emberi tapasztalás szempontjából "lényegtelen" adatokkal operál, amely pl. hangok esetében egy hangszer azonosítására fizikailag jók, de a fül számára nem hallhatóak. Például: a domináns hang egy adott frekvencián és jelszinten bizonyos más hangokat - amelyeknek jelszintje alacsonyabb, frekvenciájuk kissé eltér az adott hangétól - egyszerűen "eltakar". Ezek a hangok alig, vagy egyáltalán nem hallhatóak. Hasonló a helyzet az ugyanolyan frekvenciájú, de halkabb hangokkal, amennyiben nagyon kevéssel a fő hang után (vagy akár előtte!) szólalnak meg: nem, vagy alig hallhatóak. Ebből következőleg a perceptuális kódolás alapgondolata, hogy a kódoló kiszámítja és hasznosítja a kizárási küszöböket: a takart hangokat egyáltalán nem, vagy csak a csökkentett funkciójuknak megfelelően, kevesebb bit segítségével rögzíti.

Más technikák a csatornák legmagasabb ill. a legmélyebb frekvenciáinak összevonását használják, azoknál, amelyeknél az emberi fül számára a helymeghatározást szinte lehetetlennek tartják. Ezzel ugyan "helyet" takarítanak meg, ám a lejátszás (a csatornák helyreállítása) folyamán a fázisinformáció óhatatlanul elvész, és pl. hallhatóan csökken a térérzet a tömörítetlen jelfolyamhoz képest. Az ilyesfajta stratégiák jól beválhatnak, ám teljesen feleslegesek az alacsonyabb tömörítési arányú kódolásnál (pl. dts), amikor a kódolónak elegendő az objektív felesleget eltávolítani a jelből. Ebből a szempontból a dts sokkal inkább közelít a veszteségmentes tömörítési eljárásokhoz, mint az egyéb jelenleg használatos perceptuális kódolási módszerek.

Általában, a hangtömörítő eljárások csökkentik az audio jel méretét vagy sávszélességét, abban a reményben, hogy az a helyreállítás után a hangminőség nem csökken az elfogatható, hallgatható szint alá. A "Coherent Acoustic" eljárás szándéka alapvetően más: meghagyja a meglévő sávszélességet, és sokkal hatékonyabb kódolást használ az eredeti hangminőség megőrzése érdekében. Annyi helyen, amennyit a lineáris PCM használ két csatornás audióra, ott a "Coherent Acoustic" képes "bepakolni" pl. 5.1 csatornás 24-bites hangot. Ebben a rendszerben mind a hat csatorna önálló, és a sub-csatornától eltekintve mindegyik teljes frekvenciaátfogású.

Első lépésként alkalmazza azt az elgondolást, hogy a teljes hangspektrum sávokra osztása remek lehetőséget kínál a kódolás optimalizálására, hiszen a különböző frekvenciasávok minden adott pillanatban egymástól eltérőek lesznek, így a kódolás mértékét, érzékenységét sávonként lehet szabályozni. Minden frekvenciasávon belül előrejelzés készül a jel legfrissebb el&# 337;zményéből, amely azután az aktuális jelből levonható, a különbség pedig rögzíthető. Amennyiben az előrejelzés megfelelően pontos, a rögzített különbség kisebb lesz az aktuális jelnél, tehát kevesebb adattal rögzíthető.

A Coherent Acoustic, a dts által használt algoritmus igen széles skálát használ, 32kbit / sec-tól egészen 4Mbit / sec-ig képes dolgozni. Kezelni tud akár 24 bites nyolc különálló csatornát. Így azután, megintcsak ellentétben a közhiedelemmel, amikor a CD-n, LD-n vagy DVD-n használatos bittartományban dolgozik, egyáltalán nem viselkedik perceptuális kódolóként!
(Alacsonyabb bitráta szükségessége esetén persze a perceptuális mód dts kódolás esetében is létező opció, a kódolás alkalmával bekapcsolható. Lásd, pl. egyes DVD-Video kiadványok)

Összefoglalva: a DTS Coherent Acoustics, mint hangtömörítő algoritmus, kifejlesztői szerint nem tartozik a veszteséges (perceptual vagy lossy) tömörítést használó kódolók sorába, inkább a veszteségmentes (lossless) eljárásokhoz hasonlítható.

 

 
< Előző   Következő >

JVC Samsung Sony Toshiba Vestel LG Acer Panasonic Philips 3D szemüveg
Támogasd PayPal-en dvdx.hu honlapot

Írd be az összeget:



Támogasd a fejlesztéseket, hogy hatékonyabb, és jobb legyen a dvdx.hu honlap.

Köszönjük! Részletekért kattints IDE!



Ma 2017. 3. 26, vasárnap, Emánuel napja van.
Holnap Hajnalka napja lesz.
Legújabb letöltések
Jun.08
Downloads
FileClone2go Free Video Converter 1.3.8
May.28
Downloads
FileSony Vegas Pro 8.0c HUI
Mar.12
Downloads
FileSony Vegas Pro 8.0a HUI
Dec.12
Downloads
FileDVD Shrink v3.2.0.15 hu portable
Aug.15
Downloads
FileWinamp v5.541
Legtöbbet letöltött fájlok
Jan.07
Downloads
File iconDVD Shrink 3.2 hu
35540
Mar.06
Downloads
File iconFree 3GP Video Converter 2.4.5.1 hu
32920
May.08
Downloads
File iconDivxToDVD 0.5.2b
30099
Mar.12
Downloads
File iconSony Vegas Pro 8.0a HUI
29206
Apr.06
Downloads
File iconVegas 7.0 HUI
21779
Legtöbbet nézett leírások
dvdX Fórum Belépés
Felhasználónév

Jelszó

(C) 2007 dvdX Tippek-Tükkök - Minden jog fenntartva!   HonlaptĂ©rkĂ©p Lap tetejĂ©re
Impresszum Kapcsolat Jogi Állásfoglalás Impresszum